130929

I veckan som gått har vi jobbat med exponering. Vi var fem elever på plats, och det finns fem olika stilarter, så vi lottade om vem som skulle göra vilken stilart.
De olika stilarterna är:
Transparant stil:    Lekande luftigt, korsande linjer, genomskinlighet,stor volym. Kontraster ljust-mörkt.
                           Postmodernism (1970-1999.)    
Formal linjär stil:    "Less is more".Stramt,avskalat.Konstranser t.ex.rak-krokig,blank-matt,stor-liten...osv.
                            Modernism (1890-1960). Funktionalism (1930-tal). Minimalism       
Vegetativ stil:        Återskapa naturen.Böjda linjer som sträcker sig mot ljuset.ofta asymmetriskt, "ostädat".
                            Rousseau (1700 tal). Jugend-Art Nouveau (1870-1914).Organisk,hippie-miljö-rörelsen.   
Dekorativ stil:        Materialrik,blomrik,utsmyckat. Djup,volym,ljus,skugga skapar inre och yttre rum.
                            Gotisk (1300-tal). Barock (1600-tal) .Rokoko (1700-tal).   
Formbinder stil       Enkla, rena linjer. Fulländade former,proportioner utan onödig dekor.
                            Egypten(3000-500 f.kr),Antiken(650-350 f.kr),Renässansen(1300-1600).Empire(1800-1850).    
Jag fick stilarten formbinder. 
Den yttre formen är tydlig. Det enskilda materialet  underordnar sig helheten. "Skapa det prefekta", "Skönhet är ordning".
Jag utgick mycket ifrån Renässansen då Leonardo da Vinci levde och verkade.
Hans Vitruvianske man (1492) visar på den fulländade människokroppen. Proportionerna visas på ett tydligt sätt.
Den själsliga existensen representerades av cirkeln, och den materiella existensen av kvadraten.
 
 
I denna exponering har jag utgått från den rektangulära yttre formen som platsen har. Sedan har jag inom den ramen arbetat med runda former, olika höjder, olika färger och material, men allt ryms inom den rektangulära formen. T.ex. de rosa rosornas runda form har jag lagt i rektangelform i den rektangelformade buren.  
 
 
 Ex. Grekiska tempel, från antiken, med sina kolonner. De två stora vita vaserna tänkte jag mig som kolonner. Längst upp har jag placerat blommor som kapitäl (huvud).
 
 
Jag tapetserade med stora enkla rosor på den rektangulära "väggen".  Rund form inom ramen för det fyrkantiga.
 
 
 
 
 
 
 
Man har c:a 3 sekunder på sig att väcka en potentiell kunds intresse att stanna och titta i skyltfönstret. 
Står hon/han kvar i minst 8 sekunder och tittar i skyltfönstret så har man troligtvis väckt så stor intresse att han/hon går in i affären. Då gäller det att man har de varor tillgängliga till försäljning som man har skyltat med.
Ett trevligt bemötande och kunnande är också viktigt så klart. 
Skulle ni vilja gå in i denna affär?
Varmt Välkommen isf=)
 
 
 
 
 


Kommentarer
Sandra

Du är så duktig! :)

2013-09-30 @ 21:11:39
URL: http://blommandebroo.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theroses.blogg.se

En blogg om min floristutbildning och akvarellmålning.

RSS 2.0