130523 Igen

Dax för Sötåsen igen. Skolan alltså;-)
Vi började dagen med ett litet skriftligt "prov". Till det provet hörde att vi skulle göra en bukett och förklara vilken teknik vi använt oss av, och vilka blommor resp.vas vi använt och varför. 
 
Min heter " Vår på väg mot sommar".  Den sköna gröna vårfärgen som Harörten (Bupleurum rotundifolium) har passade som grund för att visa vårens färg. Till det satte jag 3 vita Gerbera ( Gerbera x cantabrigiensis) som tittade uppåt mot solen för att symbolisera att vi har vaknat upp ur vinterdvalan och fått upp ögonen och ser ljuset.
Jag satte även in tre vita Snittnejlikor ( Dianthus Caryophyllus) som fick stå för de fantastiska vitsippshaven vi ser på våren. Till sist gömde jag några vita Alstömeria ( Alstroemeria) som var i knopp. De ska föreställa sommaren som är på väg att slå ut i all sin fulla blom snart. 
Och så här ser den ut, min "Vårpåvägmotsommar"-bukett=)
 
 
Vi har även hunnit med att lära oss om Johannes Ittens tolvdelade färgstjärna. Den inkluderar primärfärgerna gult,rött och blått,  samt sekundärfärgerna orange,grönt och violett. Och tertiärfärgerna som är vidare blandningar av den närmaste primär- och sekundärfärgen. Verkar det krångligt?  Kolla in denna fina förklaring (se vart spetsarna pekar) där ni ser primärfärgerna i mitten, sedan sekundärfärgerna runt om. (gult+rött=orange, gult+blått=grönt, blått+rött=violett. 
 
Och ytterst ser ni tertiärfärgerna: röd+violett=purpur, blå+violett=lila, blå+grön=turkos, gul+grön=olivgrön eller lime kan man oxå kalla den, gul+orange=orangegul, och röd+orange=rödorange. 
Plättlätt eller hur;-)?!
 
Och det var allt för idag... nästan.... vi började med att dekorera handtaget till den droppformade brudbuketten i oasis som vi ska göra imorgon... Häng med då.... Vilken cliffhanger;-)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theroses.blogg.se

En blogg om min floristutbildning och akvarellmålning.

RSS 2.0