131006

Detta har verkligen varit en händelserik vecka!!!  Jag börjar med det viktigaste. I måndags 30/9 blev jag mormor=D. En så ljuvlig liten flicka har kommit till oss:-) Den sötaste som har funnits sedan -85 då hennes mamma föddes....Så mina tankar har ju såklart varit hos henne och hennes föräldrar mest hela tiden....men eftersom detta är en blogg om min utbildning till Florist så ska jag väl övergå till att berätta om min nya praktikplats som jag började hos i tisdags 1/10. Det är Trädgår'n i Laxå i ny regi. 
 
 
 
 
Visst ser det trevligt och mysigt ut!...Och det är det också kan jag berätta! Jag känner att jag kommer att trivas där under hösten. Tisdag, Torsdag och Fredag har jag varit där och varit med om både det ena och det andra. Snittat blommor, gjort buketter, packat upp varor,  levererat blommor till altarbordet i kyrkan, levererat blommor till en begravning, prata med folk (jag är ju på hemmaplan nu och känner många som kommer in och handlar), jagat höns....jo, nästan iaf. Jag jagade dem inte, men Lotta och Marie gjorde det... på riktigt alltså:-) Hönorna  och tuppen hade flyttat in i ett av växthusen i Onsdags, och på Torsdag morgon var 2 av dem borta. De hade rymt. Det visade sig efter mycket letande och ringande att de rymt till Kunskapens Hus! Efter mycket jagande och den listiga ägarinnans (till hönsen och blomsteraffären) finurlighet med hjälp av Marie, så fångades de till slut in och allt var frid och fröjd. Ja, det hade jag inte räknat med att få vara med om när jag bestämde mig för att läsa till Florist=). Tänk vad mycket jag har fått vara med om det här året! Det är fantastiskt!
 
I Onsdags var klassen på Elmiamässan i Jönköping. Vi fick följa varsin tävlande i Flower Grand Prix, Vi skulle ställa frågor och se hur "vår" tävlande utförde uppgifterna. Sen ska vi redovisa floristens/tävlandens arbetsgång såsom tekniklösningar, färg & form val, materialval, materialpreparering, effektivitet osv. 
Nedan kommer bilder som talar för sig själva. Det var en Jätterolig dag i glada vänners/klasskamrates lag=D.
 
Alla tävlande hade exakt likadana blommor och grönt att jobba med,och se nedan hur olika det blev!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Helt Fantastiskt att få var med och se dessa proffs i arbete=).
 
Nästa uppgift var brudbukett/brudsmycke. Samma sak där att de hade exakt samma utgångsläge med blommor och grönt, och det blev så vitt skilda resultat. Se nedan och Njut av kreativiteten och proffesionaliteten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oj,oj,oj, vilken härlig dag!!! Nu säger vi Hej o Tack till Elmia för i år.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theroses.blogg.se

En blogg om min floristutbildning och akvarellmålning.

RSS 2.0