130404

Nu har jag varit ett par dagar på min praktikplats Klorofyll i Kumla. Det känns jättebra att få vara där!  Det har varit så roligt så jag glömde bort att ta kort. Maria, min handledare och tillika ägaren av denna underbara butik, påminde mig igår. Så då tog jag kort på dessa mosshjärtan som jag piffat till.
Jag har fått göra små vårplanteringar, gjort spiralbundna buketter, varit med i det som sker i butiken, som att  vattna blommor, bära ut blommorna från kylen på morgonen, städa osv. Fått tips och råd av Maria hur man kan tänka och göra i olika sammanhang, Som t.ex. färg o form.. Hur man ställer upp blommor och arrangemang utanför butiken osv. Det här kommer bli ett mycket roligt och lärorikt år=) Det är det bästa jag har gjort på lääänge!!! Att skippa kontoret och göra något helt annat. Hääärligt:-)
 
Idag var vi tillbaks i skolan igen. Där fick vi berätta hur vi har haft det under praktiken. Kul att höra hur alla har haft det. Sedan satte vi igång med kransbindning. Först fästa och vira svartgrön vlieselin runt om kransen. 
 
Sedan klippa till en hel massa små och större bitar av cypress. Dessa lindade vi sedan fast runt kransen med hjälp av nejliketråd. Jag kan säga att det tog sin tid!!! Det gröna ska täcka hela kransen. Man ska inte kunna se underlaget (dold teknik) och tråden får inte heller synas. Ni har ända till lunch på er sa Maria. Åh vilken tur tänkte jag,,, ända till lunch....men hoppsan vad snabbt det blev lunch idag då;-)  Så det blev till att fortsätta efter lunch också. Men till slut så var den färdig... taadaaa:)
 
Nu kom ett klurigt moment. Nämligen att sätta fast en blöt oasis i en hållare på själva kransen. Där ska vi sedan sticka fast alla vackra blommor. Oasisen måste sitta berghårt. Den får ju inte trilla av, utan ska tåla en ganska vårdslös behandling. 
 
Och imorgon ska vi dekorera denna krans med dessa Fantastiska blommor!!!  Se och NJUT=)
 
 
Tänk er vilken Underbar arbetsmiljö=) .....så har det aldrig kännts på någon av mina tidigare arbetsplatser;-)
 


Kommentarer
Therese

Ååååhhh vilka fina rosor!!! Och vilken fin krans, man ser ju verkligen inte tråden alls. Vad duktig du är!! Kram

2013-04-04 @ 20:35:51
Anki

Åh vilka fin grejer du gör Carina:) Kul att få lära känna dig. Anki

2013-04-08 @ 19:09:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theroses.blogg.se

En blogg om min floristutbildning och akvarellmålning.

RSS 2.0