130911

Denna helg som ligger framför  Fredag-Söndag är det Skördefest i Hajstorp. 
Vi har fått förmånen att göra iordning en flotte med skördetema.
 
Imorgon ska flotten i Göta kanal. Vi ska då montera fast allt som vi gjort denna vecka. 
Det vi har gjort hitills är:
1 st. fågelskrämma av kvinnlig modell. Den fågel som inte blir skrämd av denna.......!!!
Den är gjord helt i halm med en stomme av ett träkors kan man säga. 
 
Vi hade tänkt att ha en urgröpt pumpa som huvud, men det blev för tungt, så det fick bli ett huvud gjort av nät täckt med sisofloor.
 
 
1 st. pumpa av nät sisal och sisofloor. Med mycket fantasi liknar den faktiskt en pumpa....inte riktigt färdig.
Färdig!
 
3 st.morötter av nät och sisal samt fjädersparris. Något hårdsmälta skulle jag tro........
 
1 st. nätkorg i luffaslöjd. Jättefin Sandra=)
 
 
1 st. solros bestående,än så länge, av riktig solrosmitt, oasiskronblad fastsatt på frigolit. De ska såklart bli "klädda" med gula blommor imorgon. Jättefin Sara=)
 
1 st. skylt med info om  Sötåsens lärlingsfloristutbildning 2013. Jättefin Nathalie=)
Den fick jag inte med på bild. Kommer vid nästa inlägg.
 
1 st. flugsvamp av större modell. Gjord av halm, tyg och vit färg. Inte riktigt färdig än.
 
 
Det började i måndags med brainstorming följt av en intressant skogstur med guidning av Robin. Efter en stunds vandrande i skogen undrade jag var vi skulle hitta några höstlöv....vi befann oss nämligen mitt i en barrskog...! Inga löv hittades. Men vi hittade jättefina mossor, kottar, pinnar, "stockar" eller snarare grenar.
Nu var det ju så att vi florister hade glömt något att lägga dessa fynd i. Men vår tränade skogsguide var väl förberedd. Han tömde helt sonika sin lunchpåse (typ Icakasse)  och vips hade vi en formidabel förvaringsattiralj att bära allting i. Tack Robin!
Jag ville gärna plocka med mig bark, det är så vackert tycker jag. Men vi fick inte ta den från träden för om man tar bort mycket bark från ett träd så dör det. Som tur var hittade jag mycket fin bark på marken som gick alldeles utmärkt att plocka med sig. 
När vi hittade mossan sa vår guide att vi fick ta lite från den mossa som växte på marken. Men den som växer på stenar får vi inte plocka. Han berättade att den hade tagit många,många,många år att växa till sig på stenarna så det var därför man inte skulle ta bort den därifrån. Eftersom Robin nyss hade berättat att trädet dör om man tar bort barken från det frågade jag om stenen skulle dö om vi tog bort all mossan;-) Då tittade han lite konstigt på mig och Sara och Sandra bröt ihop i skratt! Alltså jag skojade ju bara.... Förlåt=)
 
 
Mitt i skogen hittade vi ett mystiskt hus. Här håller Sara i ett "vapen" utifall det skulle vara något farligt i huset.
 
 
Vi hittade även ett mystiskt troll som jag ville ta med hem....men efter noga övervägande så fick det bo kvar i skogen:-)
 
Till sist en bild på en svampskog. Gjord av oasis,mossa,kottar,löv och såklart kantareller.
 
Vi har beställt en del grönsaker från köket också. Dem tänkte jag göra en redesbukett av imorgon. Och det som blir över av grönsakerna ska vi ha i "luffarkorgen" och ymninghetshornet som vi också har gjort.
Då får vi se imorgon hur det blir när vi sätter samman detta på flotten=) Det ska bli roligt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Sandra

Jag kan inte sluta skratta! :) Vilken rolig vecka vi haft!

Svar: Jaa, denna vecka har varit Fantastiskt kul! Nya dörrar (durrar) har öppnat sig =D
theroses.blogg.se

2013-09-11 @ 21:14:23
URL: http://Blommandebroo.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theroses.blogg.se

En blogg om min floristutbildning och akvarellmålning.

RSS 2.0